ÖKOISKOLA

Interjú a víz világnapján 2017.03.22.

- Köszöntök minden jelenlévőt! A víz világnapja apropóján interjú kérdésekkel készültem, melyeket Szeleczki Istvánnak szeretnék feltenni. Mint azt sokan tudjuk, azonkívül, hogy István bácsi iskolánk igazgatója az élet sok más területén is otthonosan mozog.

1. Értesüléseim szerint a BÁCSVÍZ Zrt. ivóvíz ellátásáért felelős vízmű telepén is dolgozott már pályája során. Hol található a kecskeméti vízszolgáltató és mit kell tudni erről a cégről?
A cég székhelye Kecskeméten, az Izsáki úton található. Telephelyei azonban szerte a megyében vannak. Akkor, amikor én ott dolgoztam, még Észak Bács-Kiskun Megyei Vízmű vállalatnak hívták, igazgatója az a Benkó Zoltán volt, akinek nevét a szabadidő központ viseli. A Bácsvíz Zrt.-nek van még egy vízmű telepe a kertvárosi iskola közelében, Lajosmizsén, Kunszentmiklóson, Kiskunfélegyházán, és még sok más településen. Vannak továbbá szennyvíztisztító telepei, biogáz előállító üzeme is.
Szolgáltatási tevékenységünk 2014. évben területileg három megyére terjedt ki, a Duna-Tisza közén Bács-Kiskun megye északi területére, Jász-Nagykun-Szolnok megyében a Tiszazugi térségre és Pest megyében Apajra és Nagykőrös, Kocsér térségére.A felhasználóink magas szintű kiszolgálása érdekében Társaságunk kecskeméti központja mellett üzemmérnökségeket működtet Kiskunfélegyházán, Tiszakécskén, Kunszentmiklóson, Kunszentmártonban, Nagykőrösön. 2015-től Cegléd központtal új üzemmérnökséget hozunk létre. Vízszolgáltatási alaptevékenységünk a víztermelés, a víztisztítás és a vízelosztás biztosítása az üzemeltetési körünkbe tartozó vízellátó rendszereken. Vízbázisként – az Alföldre jellemzően – védett mélységi rétegvizek állnak rendelkezésünkre, kivétel a Dunai Kistérségi Vízmű Tass-Gudmonfokon, ahol a Duna kavicsteraszára telepített parti szűrésű kutakat üzemeltetünk. A víztisztítás során – a korszerű technológiáknak köszönhetően – elsősorban akkor alkalmazunk vegyszereket, ha a közegészségügyi előírások megkövetelik a víz fertőtlenítését. Vízellátó rendszereinkben magas szintű üzembiztonság elérésére és fenntartására törekszünk, így az év minden napján megfelelő minőségben tudunk folyamatos szolgáltatást nyújtani felhasználóink számára. Fejlesztési programjaink célja szolgáltatásunk biztonságának és minőségének további javítása, a hatékonyság növelése.
2. Honnan gyűjtenek be egész városok kiszolgálására elegendő vizet? Igaz, hogy a Duna és más folyók vizét isszuk?
Kecskeméten nem a Duna vizét isszuk, Baján, Budapesten és a folyóparti városokban azonban valóban folyóvíz kerül a csapokba. No persze alapos tisztítás után. Kecskeméten és környékén mélyfúrású, 200-400 m mély kutakból származik az ivóvíz. A domb körüli tó melletti bekerített, szigorúan védett területen (ez is a neve: védterület) több, mint 20 ilyen kút található, amelyekből merülő szivattyúkkal hozzák felszínre a vizet. Én magam is jártam ezeknél a kutaknál.


3. Hogyan és hol tárolják az összegyűjtött, nagy mennyiségű vizet?
A kutak vize csővezetékeken jut el az Izsáki úton található tározóhoz. Jó tudni, hogy a tározók szigorúan védett objektumok! Megközelítésük is tilos! Ezekben a tározókban egy város 1-2 napi ivóvíz szükségletének megfelelő mennyiséget tudnak tárolni. Budapesten a Gellért-hegy alatt van egy óriási víztározó.
A tározóból szivattyúk továbbítják a vizet a szűrőkbe, ahol a víz további kezelése történik. Egy bonyolult rendszeren keresztül jut a szűrt víz a vezetékekbe. A város vízrendszerének nyomását a kecskeméti víztorony biztosítja.
A létesítmények évente egyszer, a víz világnapján szervezett csoportokban szabadon látogathatók.
4. Méntelek vízellátásáért is ez a cég felelős? Hogy jut el hozzánk a víz mindennapi felhasználásra?
Ez valóban így van – vagyis csak részben. A belterületeken elérhető az egészséges ivóvíz, a Méntelek környéki tanyákon azonban szinte kivétel nélkül ihatatlan a víz. Magyarország lakosságának mintegy negyede, közel 1700 település van kitéve a rossz minőségű ivóvíznek. A legmagasabb koncentrációban a bór, az arzén és a nitrit van jelen a vizekben.


Kecskemét város és kapcsolt települések (Helvécia, Ballószög), településrészek (Hetényegyháza, Méntelek, Katonatelep, Kadafalva, Matkó) vízellátását egy nyomászónával, külön-külön vízbázisra telepített 2 db vízmű telepről szolgáltatott víz biztosítja. Az I. sz. vízműtelep a város nyugati részén található. A hozzá tartozó védőterületen 23 db mélyfúrású kút került kialakításra zárt, kerítéssel körülhatárolt védőterületen. A 200-400 m közötti talpmélységű kutak nyersvize egy közös gyűjtővezetéken keresztül jut a 20 000 m3/nap kapacitású vas és mangántalanító tisztítási technológiára. A tisztított víz tárolására két, egyenként 1500 m3 tároló kapacitású, vasbeton szerkezetű térszíni tározó áll rendelkezésre. A víz nyomásfokozást követően jut az elosztóhálózatba és az Ipoly utcában található víztoronyba. A II. sz. vízműtelep a város déli részén helyezkedik el. A védőterületen 26 db mélyfúrású kút található. A tisztítási technológia folyamata megegyezik az I. sz. vízmű telepen üzemelővel, a telep kapacitása 30 000 m3/nap, a tisztított víz tározására két egyenként 2000 m3-es és két egyenként 1500 m3-es vasbeton térszíni tározó áll rendelkezésre. A vízhálózat körvezetékes rendszerű, jellemzően azbesztcement, KM-PVC, KPE és gömbgrafitos öntöttvas anyagú csővezetékekből áll, melyek átmérője 80-700 mm közötti.



A ménteleki ivóvizet is ilyen műanyag vezetékek szállítják. A nyomást szivattyúk, illetve a víztoronyba felpumpált víztömeg biztosítják.

5. A vízszolgáltatás egyik alaptevékenysége a víztisztítás. Hogyan működik ez a gyakorlatban?
A tisztítási folyamat igen bonyolult, maradjunk annyiban, hogy fizikai és kémiai eljárásokat egyaránt alkalmaznak. A fizikai eljárások között megtalálható a vastalanító szűrés.

6. Hogyan ellenőrzik, hogy a víz valóban alkalmas-e a fogyasztásra? Használnak vegyszereket a tisztításhoz?
Minden ivóvizet előállító telepen komoly laboratórium működik, ahol a különböző tisztítási fázisokban vett mintákat ellenőrzik.
Az ivóvízzel szembeni elvárások a következők: • színtelen • szagtalan • kellemes ízű • hőmérséklete: 8 – 12 °C • ne tartalmazzon o kórokozó mikroorganizmusokat o mérgező anyagokat o lebegőanyagot, vagy egyéb zavarosságot okozó anyagot o kellemetlen szagot vagy ízt okozó anyagot • ne legyen nagy a sótartalma • ne legyen nagy a szerves anyag tartalma

A vízbe adagolt klórgáz a következő egyensúlyra vezető reakció szerint reagál a vízzel, miközben hypoklórossav és sósav képződik: Cl2 + H2O Ù HOCl + H+ + ClAz így képződött hypoklórossav a pH függvényében disszociál: HOCl Ù H+ + OClA klór a vízben tehát nem csak oldódik, hanem hidrolizál és a pH-tól függően disszociál is. A reakcióegyenletekben Cl2 a gázalakú klór, HOCl a hipoklórossav, OCl- a hipoklorit ion. Ezen három, baktericid hatású oxidálószer egymáshoz viszonyított mennyisége az oldat pH-jától függ (2. ábra). (Öllős, 1987)

A klór adagolását ma már számítógépes rendszerek végzik. Ma még mindig ez a leginkább hatékony módszer a víz megfelelő minőségének biztosítására.
7. Manapság sokan használnak különböző otthoni víztisztító készülékeket. Szükség van ezekre vagy mindenhol fogyasztható a csapvíz?
A csapvíz mindenütt biztonságosan fogyasztható. Az otthoni szűrők veszélye, hogy kiszűrik a hasznos ásványi anyagokat is, azokat, amelyekre a szervezetünknek szüksége van. Ilyenkor akár súlyos hiánybetegségek is kialakulhatnak. A másik veszély, hogy a szűrőbetéteket meghatározott időközönként (pl. havonta) cserélni kell. Csere hiányában az elszennyeződött szűrőben baktériumok telepedhetnek meg, amelyek akár súlyos fertőzéseket is okozhatnak.
8. Mennyi víz elfogyasztására van naponta szüksége egy embernek? Miért fontos a víz az emberi szervezet számára?
A felnőtt emberek szervezetének átlagos víztartalma a testtömeg kb. 60%-a, ez a vízmennyiség három folyadéktér: a sejten belüli (intracelluláris) tér, a sejtek közötti (extracelluláris) tér és a vér között oszlik meg. A sejten belüli folyadéktér a testtömeg 40%-a. A sejtek közötti folyadéktér, a szövetnedv aránya pedig kb. 15%. A teljes vérmennyiség – a sejtes elemekkel együtt – kb. 8%, ebből a vérplazma részesedése 5%. Az egyes szervek víztartalma erősen eltérő: legalacsonyabb a csontoké, mintegy 50%, a legmagasabb az agyé, hozzávetőleg 90%. A zsigeri szervek, mint pl. a máj, a lép és a belek víztartalma az anyagcserétől függően bizonyos határok között változik, átlagértéke közelít a szervezet egészének átlagához. A szövetek közül a zsírszövet tartalmazza a legkevesebb vizet, mindössze 20%-ot.
A szervezet abszolút víztartalma az életkor előrehaladtával csökken, miközben a testfolyadékok (vér, szövetnedv, sejten belüli folyadékterek) ozmotikus nyomása lényegesen nem változik. A relatív víztartalom a csecsemőkben és a kisgyermekekben a legmagasabb, kb. 75%, majd a húszas életévekben elkezd fokozatosan csökkenni. A felnőttek testtömegének mintegy 60%-a víz, de jelentős eltérés mutatkozik a férfiak (64%) és a nők (55%) között, ami azzal magyarázható, hogy a nők testében nagyobb mennyiségű az alacsony víztartalmú zsírszövet aránya. Az idős emberek teste átlagosan 50% vizet tartalmaz (férfiak 53%, nők 47%).
Az adatok alapján érthető, hogy a vízvesztésre legérzékenyebbek a csecsemők, a kisgyermekek és az idős emberek.
A szervezet víztartalmának fokozatos csökkenését jól jelzik a bőrön megjelenő ráncok, amelyek a bőr kötött víztartalmának csökkenése miatt alakulnak ki. A vízvesztés következtében csökken a hámsejtekben a sejtplazma sejthártyára gyakorolt nyomása (turgornyomás), alacsonyabb lesz a bőr alatti kötőszövetek víztartalma, ezért a bőr veszít feszességéből és rugalmasságából. A kor előrehaladtával emiatt is ügyelni kell a megfelelő mértékű folyadékfelvételre.
A vízforgalom a szervezet víznyereségének és vízleadásának összességét jelenti. Egyensúly esetén a víznyereség és a vízleadás egyenlő, vagyis a szervezet víztartalma nem változik. A víznyereség a szervezet vízfelvételétől és a lebontó folyamatokban képződő, ún. oxidációs víz mennyiségétől függ. A vízfelvétel a táplálékkal és az italokkal felvett vizet jelenti, mennyisége átlagos megterhelés mellett, szobahőmérsékleten 2,3 l naponta. Az oxidációs víz mennyisége hasonló feltételek között 0,3 l. A vízleadás is több tényezőtől függ: a vizelettel kb. 1,5 l, a verejtékkel és a légzéssel mintegy 0,9 l, a széklettel pedig 0,1 l folyadék távozik a szervezetből. A víznyereség és a vízfelvétel így kiegyenlíti egymást (2,5 – 2,5 l).
Az átlagos napi vízforgalom a felnőtteknél a testtömeg mintegy harmincad része, a csecsemőknél azonban eléri a 10%-ot. Ezért a csecsemők sokkal érzékenyebbek a vízháztartás zavaraira.
A megterhelő fizikai munka, a hőség fokozza a szervezet vízleadását. A vízforgalom egyensúlyának fenntartása érdekében ilyenkor nagyobb mértékű folyadékbevitel szükséges.



9. Hogyan vigyázhatunk arra, hogy ne pazaroljunk feleslegesen vizet?
Ez rendkívüli mértékben függ a család nagyságától és vízfogyasztási szokásaitól, sőt az időjárástól is. Egy fő naponta átlagosan 90 liter vizet fogyaszt, ami azt jelenti, hogy egy négytagú „átlagcsalád” 12 köbméteres havi vízfogyasztása nem tekinthető magasnak.


Kádban való fürdés
100 - 150 liter/alkalom
Zuhanyozás
15 - 50 liter/alkalom
Automata mosógép használata
40 - 120 liter/alkalom
WC öblítése
3 - 12 liter/alkalom
Főzés, ivás személyenként
5 - 10 liter/fő /nap
Mosogatás
10 - 40 liter/alkalom


1.     A világon több mint 1,5 milliárd ember nem jut tiszta, iható vízhez.
2.     Évente majdnem 4 millió ember halálát okozzák vízzel kapcsolatos betegségek.
3.     Ezen elhalálozásoknak mintegy 43%-át  hasmenés okozta dehidratálódás váltja ki.
4.     Az elhalálozások 98%-a a harmadik világ országaihoz köthető.
5.     Az öt év alatti gyerekeknél a fő elhalálozási ok a fertőzött, szennyezett víz fogyasztása, a hasmenés okozta haláleseteknek mintegy 90%-a ennek tudható be.
6.     A Szahara sivatag körüli övezetben élő nők hetente 16 órát töltenek vízgyűjtéssel.
7.     Egy átlagos amerikai állampolgár naponta 500 liter vizet használ el.
8.     Az egészségügyi célokra, fogyasztásra, tisztálkodásra és főzésre  javasolt egy főre eső optimális vízmennyiség naponta kb. 50 liter.

Egyesek órákat töltenek el a víz beszerzésével
9.     A világon több mint 1 milliárd embernek 6 liternél kevesebb vízmennyiség áll rendelkezésére a napi szükségleteihez.
10.   Egy átlagos gambiai lakos (köztársaság Afrikában) naponta 4,5 liter vizet használ.
11.   A tiszta víz hiánya, és az ebből származó betegségek, járványok, több ember halálát okozták, mint az évekig folytatott háborúk és fegyverek okozta sérülések együttvéve.
12.   Egy átlagos WC 8 liter tiszta vizet használ el egy öblítéskor.
13.   A világ szegénységben élő lakosainak több mint a fele ebben a pillanatban is szenved a megfelelő egészségügyi ellátás-, tisztálkodás- és a tiszta ivóvíz hiányától.
14.   Fél kiló kávé előállításához több mint 11.000 liter vízre van szükség.
15.   A világ összes iskoláinak több mint felében hiányzik a megfelelő víz- és egészségügyi ellátás.
16.   Egyetlen vasárnapi napilap papírjának előállítása több mint 300 liter tiszta vizet emészt fel.
17.   A mezőgazdaság használja a világon a legnagyobb vízmennyiséget, az összesen elhasznált víz mintegy 70%-át. A maradékból további 22%-ot a különböző iparágak használják el.
18.   Vízzel kapcsolatos megbetegedések miatt a gyerekek világszerte összesen 443 millió napot hiányoznak évente az iskolából.

19.   Egy átlagos afrikai vagy ázsiai nő majdnem 6 kilométert gyalogol vízgyűjtés közben.
20.   Egy átlagos mosogatógép több mint 100 liter vizet használ egyetlen mosogatás alkalmával.
21.   1 kg finomrizs előállításához akár 50.000 liter vízre is szükség lehet.
22.   A harmadik világ országaiban a betegségek 80%-a az ivóvízzel hozható összefüggésbe.
23.   Egy kút ásásának ára párszáz dollárnál kezdődik, de akár a 40.000 dollárt (több, mint 7 millió forintot) is elérheti.
24.   A világon több mint 2,6 milliárd ember nem részesül megfelelő egészségügyi ellátásban.
25.   A fejlődő országokban a szennyvíz 90%-át úgy engedik vissza a folyókba, patakokba, hogy egyáltalán nem tisztítják, szűrik meg.
26.   Évente kb. 1,8 millió gyerek halálát okozza hasmenés.
- Köszönöm a válaszokat és remélem, hogy ezek után mindannyian még jobban fogunk figyelni vizeink tisztaságára és készleteink megőrzésére!


2016. szeptember 


Ökoiskolai munkaterv:

Célok:
Az ÖRÖKÖS ÖKOISKOLA cím elnyerése után legfontosabb feladatunknak tartjuk a közvetlen és a távolabbi környezetünk megismerésére, megóvására, a természettudatos gondolkodásra, az egészséges táplálkozásra és az energiatakarékosságra irányítani figyelmünket. Együttműködve a gyerekekkel, kollégákkal és a szülőkkel.
Ebben a tanévben is az ökoiskola programjait is ki szeretnénk terjeszteni a délutáni napközis és tanulószobai foglalkozásokra. Még több szabadtéri, erdőjáró, barangoló terepi feladattal.

A tanév során megvalósítandó programok:
Szeptember:

●         Zöld sarkok aktuális anyagokkal megtöltése az osztálytermekben
         A tanév során eltervezett feladatok egyeztetése a DIÁKÖNKORMÁNYZATTAL
         A szelektív hulladékgyűjtés iskolai és iskola -környéki hatékony működtetése
         Szeptember 21. SZITAKÖTŐ program továbbképzése iskolánkban, 4.osztályosok és kollégák, szülők bevonásával ( A program a tanév során folytatódik : 3. és 4. osztályosok közreműködésével )

Október:

„Állatok Hónapja”-  „ Veszélyeztetett állatfajok”- ÖKOPROJEKT (Október 4.- november 11.)
         Nyitórendezvény az iskola énekkara és a negyedik osztály közreműködésével
         Interaktív könyvtári órák- Kis Andreával
         Rendhagyó órák –  a Ménteleki Iskola biológia tanáraival- Mihócza Zsolt, Virág Attila
         Fotókiállítás,
         A rendezvény zárása, rajzkiállítás ,Márton napi programokkal összehangolva
                                         
             November-December:

         Naptár készül a „ A veszélyeztetett állatfajok”  című rajzpályázat ménteleki alkotóinak rajzaival
                                                                
         A téli madárgondozás megszervezése
                                                         

                                                    Március:                                             

         A Víz Világnapja- témanap az iskola minden tanulójának bevonásával.(Március 22.)   (Kiselőadások, vetélkedők, ismeretszerzés)                                         
   
Április:

         A Föld Napja- – a témához tanórákon kapcsolódnak az osztályok ( Április 24.)
                                                     

Május:

         Madarak és Fák Napja – Akadályverseny, feladatok csoportonként az iskola melletti erdőben.( Május 22.)
                       

         .A  KNP és a Corvina Mátyás Király Általános Iskola megyei rajzversenyére nevezünk be.
                                        
                                   
A tanév során hazánk tájaira túrákat szervez Virág Attila.
A „ Barangoló szakkör” járja iskolánk közeli természetvédelmi helyeit Kelemenné B. Kis Julianna vezetésével.


Egész éves feladatok: Iskolai élősarkok gondozása (akváriumok tisztántartása). Tavi halak őszi és tavaszi etetése. Téli madáretetés. Kertrészletek gondozása.




                                                                                  Gere Hedvig

Május

Mókuspár az iskola előtti fán. Harmóniában a természettel - avagy: a szemléltetés házhoz jön...


Márciusban: 

A Víz Világnapja - iskolánkban március 23-án, projektnap.

Örökös Ökoiskola lettünk...


http://ofi.hu/hir/atadtak-2015-evi-okoiskola-es-orokos-okoiskola-cimeket 


Állatok hónapja - zárórendezvény

2015.november 13-án, pénteken lezárult az állatok hónapja. A rendezvény keretében sor került a rajzpályázat eredményhirdetésére is.
A felsős tanulók előadásokkal készültek, amelyet a program előtti projektórákon bemutattak.




 

 

Fenntarthatóság



2015.11.10-12-ig iskolánk tanulói látogatást tesznek a Hírös Hulladékgazdálkodási Kft. telephelyén. A látogatás után képes beszámolóval is jelentkezünk!





Beindult a szelektív projekt - a Méntelek központjában elhelyezett gyűjtősziget átkerült az intézmény területére. Ez megkönnyíti az iskolában szelektíven gyűjtött hulladékok elhelyezését, illetve a lakosság számára is biztosítható a szabályos és kulturált szelektív gyűjtés.




ÜVEG gyűjtő konténer:


Bedobható:
  • színes (zöld, barna, sárga) italos,
  • parfümös,
  • konzerves üveg,
  • sörös üveg,
  • röviditalos és
  • egyéb alkoholtartalmú italokat tároló üvegek


Ne dobjunk bele:
  • színezetlen, azaz fehér üveget,
  • drótszövetes üveget,
  • katedrálüveget,
  • kerámiát,
  • porcelánt.
  • tükröt,
  • ablaküveget,
  • villanykörtét,
  • szemüveget,
  • nagyítót,
  • drótszövetes üveget,
  • neoncsövet.
  • műanyag palackot,
  • zárókupakot és azok gyűrűjét (műanyag vagy fém),
  • autó üveget,
  • hőálló üvegtálat,
  • poharat,
  • fénycsövet,
  • izzólámpát.


Tanácsok:
  • Az üveget bedobás előtt szükséges elöblíteni
  • Az üvegekről a fémkupakot el kell távolítani


PAPÍR gyűjtő konténer


A papír és karton hulladékot jellemzően a KÉK színnel megjelölt edényekben gyűjtjük.

Bedobhatók:

  • újságok,
  • könyvek,
  • hullámpapír,
  • csomagolópapír,
  • kartondoboz,
  • italosdoboz (tetrapak)
  •  fekete-fehér újságpapír,
  • színes újságpapír,
  • kartonpapír, kartondobozok,
  • boríték, levélpapír,
  • tiszta csomagolópapír,
  • irodai papír hulladék.

Ne dobjuk bele:
  • Az élelmiszer-maradványokat és egyéb szennyeződéseket tartalmazó (pl. olaj, zsír, oldószer) papírokat,
  • használt papírzsebkendőt,
  • szalvétákat,
  • füzetborítót,
  • műanyag mappát,
  • hentesáru csomagolására használt, belül fóliázott papírt,
  • műanyag kötöző zsinórt,
  • ragasztószalagot,
  • zsíros, ételmaradékos papírhulladékot.



Tanácsok
:
  • A dobozokat hajtsuk össze, hogy minél kevesebb helyet foglaljon el, s, így minél több papírhulladék férjen a tartályba.
  • Az újrafeldolgozás legfontosabb feltétele, hogy a papír ne legyen szennyezett vagy zsíros.
  • További lényeges momentum, hogy papíron kívül semmilyen más anyagfajta nem kerülhet a papír és karton gyűjtésére kijelölt edénybe.
  • Mindezek miatt például ne kötözzük az összegyűjtött újságpapírt műanyagzsineggel, és ne gyűjtsük műanyag fóliába, hanem papírzacskóba. 

FÉM és MŰANYAG hulladék gyűjtő konténer

MŰANYAG:
Bedobható:
  • ásványvizes PET palack,
  • kiöblített háztartási flakonok
  • és azok lecsavart kupakjai (samponos, habfürdős, stb.),
  • háztartásban előforduló tiszta fólia
  • szatyrok,
  • tasakok,
  • csomagoló fóliák
  • üdítős palackok,
  • nylonzacskó,
  • fóliák,
  • műanyag csomagolóanyagok,
  • műanyag tároló edények,
  • elöblített tejfölös, joghurtos pohár,
  • margarinos doboz.
Ne dobjunk bele:
    • zsíros, olajos, háztartási vegyi anyaggal szennyezett (nem kimosott) flakont,
    • nem kimosott margarinos dobozt,
    • élelmiszer-maradványt tartalmazó műanyagot,
    • hungarocellt,
    • CD-lemezt,
    • magnó- és videokazettát,
    • egyéb műanyagnak ítélt hulladékot (pl. nylonharisnya),mert újrahasznosításuk jelenleg nem megoldott!,
    • üvegpalackot (sokan összekeverik a kétféle palackot),
    • papírcímkét,
    • ételmaradékot,
    • vegyszeres műanyag dobozokat, edényeket.
    Tanácsok:
    • A tejes, joghurtos poharakat öblítsük ki bedobás előtt!



    FÉM:
    
    Bedobható:
      • a fém csomagolódobozok
      • üdítős fémdoboz
      • sörös fémdoboz
      • konzerves doboz
      • a háztartási kis fémhulladékok (pl. evőeszközök.)
      • fém zárókupakok,
      • alumínium edények,
      • alufólia.

      Ne dobjunk bele:
      • üveget
      • nem csomagolási fémhulladékot,
      • barkácsolásból megmaradt hulladék fémdarabot, mert újrahasznosításuk jelenleg nem megoldott!
      • papírt
      • kerámiát.

      Tanácsok:
      • A kutya és macskaeledeles dobozokat csak elmosva dobjuk be



      Okleveleink: 




      Munkaterv: 


      Zöld munkacsoport munkaterve

      2015/2016.


       Célok: Az “örökös” ÖKOISKOLA-cím elnyerése

        Legfontosabb feladatunknak tartjuk a közvetlen és a távolabbi környezetünk megismerésére, megóvására, a természettudatos gondolkodásra, az egészséges táplálkozásra és az energiatakarékosságra irányítani figyelmünket. Együttműködve a gyerekekkel, kollégákkal és a szülőkkel.


      Ebben a tanévben is az ökoiskola programjait ki szeretnénk terjeszteni a délutáni napközis és tanulószobai foglalkozásokra. Még több szabadtéri, erdőjáró, barangoló terepi feladattal.

       A tanév során megvalósítandó programok:

      Szeptember:

           Zöld sarkok aktuális anyagokkal megtöltése az osztálytermekben

           A tanév során eltervezett feladatok egyeztetése a DIÁKÖNKORMÁNYZATTAL

           A szelektív hulladékgyűjtés iskolai és iskola -környéki hatékony működtetése


      Október:

      „Állatok Hónapja”-  „ A  puszta, tanya a falu  állatai”- ÖKOPROJEKT

           Nyitórendezvény az iskola énekkara és a harmadik osztály közreműködésével

           Interaktív könyvtári órák- Kis Andreával

           Rendhagyó órák –  a Ménteleki Iskola biológia tanáraival- Mihócza Zsolt, Virág Attila

           Alkotókörök kiállítása - Használatai tárgyak -eszközök, Rajzkiállítás, Helyi alkotó -Szeleczki István tagintézmény-vezető festményeiből kiállítás

      ( Felelős : Gere Hedvig)
           November-December:

           Naptár készül a „ A puszta állatai”  című rajzpályázat ménteleki alkotóinak rajzaival

                                                                       ( Felelős: Gere Hedvig)

           A téli madárgondozás megszervezése

                                                                (  Felelős : Gere Hedvig)

       Március:

           A Víz Világnapja- témanap az iskola minden tanulójának bevonásával                                   (Kiselőadások, vetélkedők, ismeretszerzés)                                         

        ( Felelős: Gere Hedvig és az osztályfőnökök )

      Április:

           A Föld Napja- – dekorációk készülnek oszályonként

           Zöldségeskertek kialakitása

                                             ( Felelősök : osztályfőnökök)

      Május:

           Madarak és Fák Napja – Akadályverseny, feladatok csoportonként az iskola melletti erdőben- Téma: EHETŐ- MÉRGEZŐ növények

      (Felelős: László Judit-  Gere Hedvig és minden kolléga)

           .A  KNP és a Corvina Mátyás Király Általános Iskola megyei rajzversenyére nevezünk be.

                                               ( Felelős: Gere Hedvig)

               
      A tanév során hazánk tájaira túrákat szervez Virág Attila.

      A „ Barangoló szakkör” járja iskolánk közeli természetvédelmi helyeit Kelemenné B. Kis Julianna vezetésével.

      Egész éves feladatok: Iskolai élősarkok gondozása (akváriumok tisztántartása). Tavi halak őszi és tavaszi etetése. Téli madáretetés. Kertrészletek gondozása.


      Méntelek, 2015.október 1.


                                                                                        Gere Hedvig







      Hasznos linkek: